Investe agora ou nunca
Haré fali desizaun defísil balun Timor-Leste tenki halo
*Cosme da
Costa Araújo
Fonte: www.joc.com
Konkorda hodi la-konkorda
Parlamentu Nasional
foin lalais ne’e aprova orsamentu rektifikativu
ba tinan 2016. Governu propoin orsamentu adisional milaun
391. Ho nune’e, total orsamentu ba tinan 2016 sa’e ba bilaun 1,9.
Orsamentu refere barak liu sei utiliza ba finansiamentu projetu
infra-estrutura sira. Governu argumenta katak investimentu
hirak ne’e, ho retornu ne’ebé a’as, sei sai hanesan baze fundamental ba
dezenvolvimentu sustentável longu-prazu lidera husi seitor
privadu. Ema barak la-konkorda, inkluindu
ONG Lao Hamutuk. Ema sira ne’e argumenta katak investimentu ba
projetu fíziku hirak ne’e sei la-fo benefísiu ba timor-oan sira - jerasaun
agora no mos jerasaun futura.
Parte
rua ne’e – pro no kontra –, sem dúvida, iha intensaun
diak ba nasaun ida ne’e. Sira-rua hakarak Timor-Leste sai nasaun ida próspera ho
populasaun matenek no saudável no ekonomia naun-petrolífera forte lidera husi
seitor privadu. Maibé, oinsá atu atinji mehi ida ne’e, sira-rua mai ho
hanoin la-hanesan. Diskordu entre sira-rua ne’e laos buat ida
foun mai ita. Akadémiku no practioner
sira tinan barak ona seidauk hetan konkordánsia konaba oinsá
nasaun sira riku rekursu natural tenki utiliza sira
nia riku-soin hodi dezenvolve sira nia nasaun no ekonomia.
HRP no nia limitasaun
Estabelesimentu
Fundu Petroliferu (FP) sai nu’udár alkanse importante no históriku ida ba
Timor-Leste iha nia esforsu tomak ba jestaun diak rekursu mina-rai. Estabelesimentu
FP sai nu’udár desizaun polítika importante ida nasaun barak iha mundu seidauk
konsege halo. FP kontribui ba polítika fiskal ida diak, ne’ebé fo konsiderasaun
ba interese longu-prazu timor-oan sira nian.
Rendimentu
Sustentável Estimativa (RSE) nu’udár regra fiskal ida iha aranju FP. RSE
montante sustentável ida ita bele foti husi FP hodi finansia orsamentu estadu
nian, ao mesmo tempo, mantein poder de
compras Fundu ninian. Razaun hodi suporta regra RSE ne’e rasik, la-seluk
la-leet, mai husi teoria klásika Hipóteze Rendimentu Permanente (HRP).
Retoria refere dezenvolve husi ekonomista Milton Friedman iha tinan 1975.
Teoria ne’e orijinalmente uza no aplika ba individual iha nivel uma-kain. Desde
ne’ebá, nia dezenvolve no aplika ba nivel nasaun. Tuir regra ida ne’e,
Timor-Leste so bele gasta deit 3 pursentu RSE, ida ne’ebé reprezenta retornu
implísitu investimentu FP.
Embora
ema no nasaun barak uza teoria HRP, maibé ninia aplikasaun hetan krítika maka’as, inkluindu
Paul Collier, tamba konsidera nia la-apropriada ka ríjida liu ba nasaun sira ho
rendimentu ki’ik hanesan Timor-Leste. Regra fiskal bazeia ba HRP
la-kapta ho didiak karaterístika nasaun ida nian. Ho liafuan seluk, polítika
fiskal ida ne’e tenki refleta objetivu nasional no sirkumtánsia nasaun ida nian.
Fundu
Soberanu Noruega (FSN) sai nuda’ar modelu ba ita iha ita nia jestaun ba reseita mina-rai. Noruega nasaun ida únika no certamente
diferente husi Timor-Leste iha aspetu barak. Embora sira nia FSN no reseita mina-rai
sai nafatin rekursu bo’ot no importante ba sira, maibé sira nia atividade
ekonómika naun-petrolífera sai hanesan fonte prinsipal ba produsaun, empregu no
rendimentu. Seitor servisu faz parte mais ou menos pursentu 59 husi PIB iha
tinan 2012. Noruega ho infraestrutura moderna no forsa trabaillu kualifikada
kontribui ba sira nia produtividade a’as no nivel PIB por
habitante a’as kompara ho nasaun riku sira seluk iha Organização
para a Cooperação e o Desenvolvimento Económico (OCDE).
Pelo
contrario, ekonomia Timor-Leste nian ne’ebé ki’ik sei kontinua domina husi
seitor mina-rai. Timor-Leste sei falta forsa traballu kualifikada. Limitasaun
infra-estrutura halo seitor potensial sira hanesan agrikultura no turizmu
seidauk bele dezenvolve ho didiak no kontribui ba movimentu inefisiente ba
sasán no ema, ne’ebé dala barak hamosu sasán folin a’as ba povu ki’ik no mukit
sira.
Ita
hotu konkorda katak atu diversifika ninia ekonomia, Timor-Leste presiza investe
maka’as iha seitor produtivu hodi kria fonte rendimentu foun no servisu ba nia
emar sira. Timor-Leste presiza mos hasa’e nivel kualifikasaun forsa traballu no
hadiak ninia infra-estrutura hodi hasa’e ninia produtividade. Ho razaun sira ne’e
hotu, ita presiza hasa’e despeza públika ba investimentu kapital. Lei FP hatene
konaba situasaun únika Timor-Leste nian ida ne’e desde início, nune’e nia fo-dalan
atu governu bele halo levantamentu esesu RSE, naran katak polítika ida ne’e
halo ba interese longu-prazu sidadaun timor-oan sira nian.
Aleim
de ida ne’e, polítika fiskal bazeia ba HRP mai
ho pre-supostu ida katak buat hotu-hotu sei la-muda (konstanta) inkluindu
kresimentu populasaun, dezenvolvimentu ekonómiku no despeza públika. Infelizmente,
pre-supostu hirak la-akontese iha realidade. Ho kresimentu anual populasaun
Timor-Leste nian 3 pursentu, demanda ba servisu públiku mos sei aumenta, no ida
sei fo impaktu ba despeza públika, ita la konta ho impaktu mai husi introdusaun
pensaun ba funsiunáriu públiku. RSE agora daun-daun susar teb-tebes atu kobre deit
despeza públika rekorente. Sé ita hakarak gasta tuir deit RSE, ita tenki halo
rasionalizasaun ba despeza públika ka hasa’e baze kapital Fundu nian liu husi
reseita mina-rai foun. Gasta deit RSE mos bele rezulta estagnasaun ekonomia
naun-petrolífera, dependénsia eternal ba FP no risku despeza públika ba
fluktuasaun kurtu-prazu retornu investimentu FP. Nune’e, sé ita la investe iha
infra-estrutura no rekursu humanu mos riksu ida. Nune’e mos,
atu asegura katak ita gasta deit rendimentu permanente eternalmente, ita
presiza hasa’e baze kapital FP nian hodi konsidera inflasaun, ho nune’e deit
maka ita bele mantein poder de compras Fundu nian. Sé lae, valór Fundu sei
kontinua tu’un iha termu real.
Polítika “front-loading” no ninia benefísiu
Planu
Estratéjiku Dezenvolvimentu (PED) hatudu dalan ba Timor-Leste iha nia dalan
naruk hodi atinji ninia mehi hodi sai nasaun ho rendimentu médiu-altu iha tinan
2030 ho populasaun matenek, saudável no próspera. PED oferese solusaun ida ba
dezenvolvimentu ekonomia naun-petrolífera ho tarjetu espesífiku ba iha dezenvolvimentu
agrikultura, turizmu no industria petrolífera.
Timor-Leste
hetan bensaun ho rekursu natural oin-oin, inkuindu mina no gas. Enkuantu mina
no gas finansia tiha kresimentu nasaun ida ne’e nian desde independénsia, tempu
to’o ona atu Timor-Leste realiza mos ninia potensia iha área sira seluk liu
husi diversifika ninia ekonomia no hamenus dependénsia ba mina no gas. Ida ne’e
signifika ita tenki kria ambiente suportável importante rua – infraestrutura
diak ho rekursu humanu kualifikadu – hodi suporta no dudu kresimentu ekonomia
naun-petrolífera no fasilita investimentu seitor privadu.
Nasaun
sira seluk depende ba impréstimu, ajudu doadór, remitánsia no fonte
finansiamentu seluk hodi finansia sira nia nasaun no ekonomia. Timor-Leste
hetan bensaun iha FP. Polítika “front-loading” fo-bibán ba governu hodi halais
dezenvolvimentu infra-estrutura no rekursu humanu. FMI mos konkorda katak
polítika fiskal ida ríjida bazeia ba HRP la-apropridada
ba nasaun sub-dezenvolvidu riku rekursu natural hanesan Timor-Leste.Tuir FMI,
ba nasaun hirak ne’e, wainhira kapital inisial iha sira nia ekonomia sei ki’ik,
inkluindu infra-estrutura no rekursu humanu, retornu no produtividade ne’ebé
sei hetan husi despeza sosial no kapital governu halo sei boot liu retornu
finanseiru husi investimentu de poupansa. FMI mos aumenta katak hodi halo
investimentu barak liu ba jerasaun agora ne’ebé kiak sei fo benefísiu bo’ot liu.
Ita la-bele julga benefísiu husi investimentu hirak ne’e tuir perspektiva fiskal
ida klo’ot. Benefísiu husi investimentu hirak ne’e presiza tempu hodi realiza
no kolekta liu husi kanal formal sira hanesan impostu no taxa.
Investimentu
iha portu, estrada, eletrisidade, drainajen no rekursu humanu sei fo benefísiu
ba timor oan sira. Portu Tibar sei hamenus atrazu no tráfiku, hadiak komérsiu entre
Timor-Leste ho ninia parseiru komersial sira no potensialmente bele sai hanesan
sentru lojístiku ba rejiaun ida ne’e. Timor-Leste ida iha koneksaun diak liu
husi estrada, portu no aero-portu sei fasilita movimentu efisiente sasán no ema
iha rai-laran no mos ba no husi rai-liur.
Aleim
de suporta empregu iha prosesu konstrusaun no produsaun material, projetu sira
ne’e sei dezenvolve mos kapasidade produtiva ekonomia rai-laran liu husi
positivamente influensia produtividade seitor privadu no hasa’e retornu kapital
privadu hodi rezulta iha impaktu benefisial longu-prazu. Liu husi aumentu iha
despeza husi traibalador sira ne’ebé servisu iha seitor hirak ne’e, sei fo
impaktu positivu ba ekonomia nasaun ida nian. Benefísiu husi investimentu iha
infra-estrutura sei bo’ot, wainhira rekursu sira iha ekonomia ida nia laran
seidauk uza ho másimu. Projetu hirak ne’e la’os deit fo benefísiu ba jerasaun
agora, maibé mos jerasaun futura liu husi kapital sira dezenvolvidu ona, em
forma servisu públiku no kondisaun moris diak no rekursu humanu kualifikadu.
Wainhira projetu báziku hirak ne’e remata ona, sira sei kontribui ba estimulasaun
kresimentu ekonómiku, ne’ebé ikus mai tradús ba iha reseita doméstika ne’ebé bo’ot.
Desde ne’ebá, despeza governu nian sei fila fali ba nivel ida konsistente ho
RSE.
Tempu investe – agora ou nunca
Eim
jeral, ita hotu konkorda katak Timor-Leste presiza diversifika ninia ekonomia.
Atu halo ida ne’e, ita presiza atrai seitor privadu hodi investe barak liu iha
seitor produtivu sira. Esperiensia durante tinan hirak liu ba hatudu mai ita
katak maske Timor-Leste oferese taxa de imposto ki’ik ho insentivu oin-oin,
maibé investimentu seitor privadu, tantu lokal no internasional, sei limitadu. Impendimentu
ba ida ne’e la-seluk la le’et tamba deit falta de infra-etrutura no rekursu
humanu. Enkuantu seitor privadu sei dúvida hela hodi investimentu, governu
tenki foti responsabilidade hodi hahú investe no dezenvolve nasaun ida ne’e.
Laiha tempu diak hodi investe sé laos agora. Gasta deit RSE mos risku ida. La
investe agora simplemeste signifika ita adia fali problema agora ba tempu seluk
ne’ebé sei kria tutan fali problema foun seluk iha tempu tuir mai no ida ne’e
sei hasusar ita hodi halo desizaun sira iha futuru ho kustu boot liu tan.
Timor-Leste la-bele lakon tan oportunidade sira ne’ebé nia lakon tiha ona iha
tinan sanulu liu ba. Enkuantu nasaun seluk iha mundu preokupa hela ho esesu de kapasidade,
investe agora sei baratu liu duké tinan hirak oin mai. Ho ekonomia Timor-Leste
nian ne’ebé seidauk atinji nia kapasidade másima, investe agora sei lori
benefísiu barak duké kustu. Buat sira maka ijemplu husi desizaun defisil sira Timor-Leste
tenki halo. No desizaun hirak ne’e ita tenki halo agora ou nunca.
Sé hakarak buat hotu, sei lakon buat hotu
Buat
hotu iha ita nia moris ne’e la-se’es husi foti desizaun ka halo escoilha. Ita
husik buat ida hodi hetan buat seluk. Ida ne’e maka ita hanaran trade-off. Prinsípiu hanesan mos ita uza
hodi halo desizaun polítika ba no iha nasaun ida. Ita la-bele iha parte ida
ejiji diversifikasaun ekonómika hodi redús dependénsia ba mina-rai, maibé iha
tempu hanesan mos ita rezisti nesesidade hodi halo levantamentu esesu RSE hodi
investe iha infra-estrutura no rekursu humanu – kondisaun bázika rua ba
diversifikasaun ekonómika. Ita so bele halo ida deit, maibé la’os rua ne’e
hotu. Sé lae, sé maka hakarak buat hotu, sei lakon buat hotu (quem todo quer
todo perde). Ida ne’e maka desizaun (escolha) defísil sira Timor-Leste tenki
halo. No hanesan ho kualker investimentu, kualker desizaun nasaun ne’e foti
involve mos risku. Maibé, riksu ida ne’ebé fo benefísiu, ne’e risku ida ne’e
merese atu ita foti. Benefísiu sira ita hetan husi halo investimentu agora
bo’ot liu kompara ho kustu de oportunidade sira ita lakon hodi la-halo
investimentu.
Maibé ita tenki kuidadu ho buat balun
Reseita
mina-rai nuda’ar transformasaun husi rekursu mina-rai iha tasi okos ba rekursu
finanseiru. Rekursu sira ne’e sei la-permanente. Idealmente, ita hakarak reseita
naun-petrolífera finansia orsamentu estadu nian. FP sai nudaar bensaun ida mai
ita hodi atinji situasaun óptima ida ne’e.
Atu
halo ida ne’e, ita tenki kuidadu no fo konsiderasaun konaba investimentu
públiku hirak maka ita tenki halo no ita investe lalais oinsá. Ho liafuan
seluk, wainhira ita halo avaliasaun ba polítika fiskal ida apropridada, ita
tenkiser fo konsiderasaun ba ekuidade entre jerasaun, kapasidade absortiva
ekonomia nian no objetivu estabilizasaun makro-ekonómika, Wainhira ita failla hodi halo ida ne’e, bele hamosu
fali konsekuensia a’at seluk hanesan kustu boot, atrazu, inflasun, korupsaun no
inefisiensia sira seluk.
Komentáriu ikus
Atu
diversifika ninia ekonomia, Timor-Leste uluk kna-nain presiza estabelese baze
fundamental rua – infra-estrutura xave ho kualidade no rekursu humanu matenek
no kualifikadu. Flexibilidade iha Lei FP fo-bibán ba governu hodi halo polítika
“front-loading”, levantamentu esesu RSE, hodi halais dezenvolvimentu nasaun
nian. La-halo investimentu ka gasta deit RSE mos risku ida. Benefísiu sira ne’ebe
ita sei hetan husi investimentu ba projetu hirak ne’e sei bo’ot liu fali kustu
de oportunidade sira husi la-halo investimentu. No la-iha tempu ida diak liu
hodi investe duke agora. Agora ou nunca.
Maibé
iha buat balun ita presiza konsidera no kuidadu. Primeiru - investimentu
públiku presiza konsidera ekuidade entre jerasaun, kapasidade absortiva
ekonomia no objetivu estabelizasaun makro-ekonómika. Sigundu - hametin no
hadiak liu tan jestaun finansa públika, ekzekusaun orsamental no kapasidade
implemetnasaun projetu, nune’e mos dezenvolve prosesu ida rigorozu,
independente no transparante ba avaliasaun proposta investimentu.Terseiru - presiza
halo revizaun ba PED hodi avalia ninia progresu no aktualiza ninia pre-supostu
balun. Kuartu - impréstimu bele sai hanesan opsaun ida hodi rezolve limitasaun
kapasidade absortiva ekonomia nasaun nian, maibé tenkiser halo dentro de
limitasaun esplísita ida. Kintu - nesesidade ba dezenvolvimentu ekonómiku tenki
hetan balansu entre nesesidade ba fornesimentu produtu kualidade husi kompañia
internasional versus involvimentu kompañia lokal. Sestu - presiza konsidera
aprosimasaun rua ba jestaun FP. Asegura montante nato’on ida ba finansiamentu
nesesidade urjente no aktual ba dezenvolvimentu nasaun nian, ao mesmo tempo,
poupa no investe kuantidade nato’on seluk ba jerasaun futura no tempu defísil.
Estabelesimentu
FP buat ida timor-oan sira hotu tenkiser orgulhu ho. Ida ne’e sai nuda’ar alkanse
importante no históriku ida ba nasaun ida ne’e. Maibé, ida ne’e deit sei la-nato’on.
Buat importante seluk ita tenki halo maka iha planu no ekzekusaun orsamentu ida
diak hodi evita maldisaun rekursu ne’ebé nasaun riku mina-rai sira barak
hasoru. FP ne’e bensaun ida. Ita tenki asegura katak kada investimentu ne’ebe
ita halo sei nakfilak bensaun ida ne’e ba bensaun seluk barak liu tan.
*Opinaun sira espresa iha artigu ida ne’e autór nian rasik no la-refleta
opiniaun/hanoin husi kualker entidade ka ema ne’ebé autór servisu ba ka
asosiadu ho.
Referénsia
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Timor-Leste.
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