Tamba Sá TL Estabelese Fundu Petrolíferu?
*Cosme da Costa
Araujo
Ita hotu nebeé moris no hela iha Timor-Leste (TL),
rai-nain ka lao-rai, iha ligasaun direita no indireita ho Fundu Petrolíferu
(FP). Ijemplu, osan selu saláriu trabailadores, pensaun vitalísia, veteranus, idozus,
no kompañias. Osan sosa Hammer, pulsa tilun manas, Xinjang nia sasán nebeé dura
loron ida deit. Osan halao atividade miss(ed) turizmu, osan harí ponte CPLP no osan
hodi sosa no halo buat furak sira seluk. Osan hirak neé maioria, la seluk la
leet, mai husi osan minarai - petro dollar - nebeé akumuladu iha FP.
Ijemplus
hirak neé hakarak hatudu deit katak FP dezenpeña
papél ida importante tebes iha ita nia moris loron-loron no liu-liu ba dezenvolvimentu
nasaun TL. Antes hahú, uluk kna-nain hatoó agradese ba I Governu
Konstitusional lidera husi Sr. Mari Alkatiri, nebeé maske iha tempu susar
(laiha osan), nia no nia governu konsege, aprende husi esperiensia nasaun
seluk, liu-liu nasaun Noruega, estabelese hela FP.
Artigu ida neé no sira seluk sei koalia konaba 1º objetivu estabelesimentu FP; 2º karakterístika FP; 3º governasaun FP; 4º investimentu FP; 5º tranferênsia FP; no 6º transparênsia no akuntabilidade FP. Artigu ida neé hahú ho pergunta importante ida neé - tamba sá TL estabelese FP?.
Artigu ida neé no sira seluk sei koalia konaba 1º objetivu estabelesimentu FP; 2º karakterístika FP; 3º governasaun FP; 4º investimentu FP; 5º tranferênsia FP; no 6º transparênsia no akuntabilidade FP. Artigu ida neé hahú ho pergunta importante ida neé - tamba sá TL estabelese FP?.
Objetivu prinsipál husi estabelesimentu FP maka atu asegura rikusoin
rekursus naturais fo benefísiu ba ema hotu. Objetivu ida neé konsagra ona iha Konstituisaun RDTL
(artigu 39) nebeé hateten Estadu tenkiser uza ho diak no justu rikusoin
rekursus naturais hotu nasaun nian ba interese nasional. Lei Fundu Petrolíferu
haforsa liu tan hodi dehan objetivu estabelese FP maka hodi kontribui ba
jestaun diak rekursus petrolíferas TL atu nuneé fo benefísiu ba jerasaun agora
no mos jerasaun futuru.
Iha kontekstu ida neé, FP nia funsaun atu asegura ekuidade
entre jerasaun (inter generational equity). Osan minarai (reseitas
petrolíferas) nebeé nakfilak-an husi petróleu iha rai-okos laos pertense deit
ba ita (jerasaun agora), maibe ita nia oan no bei-oan (jerasaun futuru) sira
mos iha direitu no sira sei ijiji sira nia direitu atu uza no goja mos rikusoin
naun-renováveis sira neé. Atu asegura ida neé, FP, hanesan saving fund (fundu rezerva) ida, sei poupa (rai) hela osan balun,
atu nuneé gerasaun futuru mos bele uza ba sira nia nesesidades (prioridades)
rasik.
FP hamenus risku mal-jestaun ba rikusoin rekursus naturais. FP estabelese govenasaun, akuntabilidade, transparênsia
no relatóriu ho nivel (padraun) ida aas tebes no rekoñesidu internasionalmente.
Lei la fo dalan ba ema (instituisaun) ida foti (domina) dezisaun hotu nebeé
relasiona ho jestaun FP. Entidade idak-idak (Parlamentu, Governu, Jestór
Operasional) independemente halao nia knar tuir Lei haruka. Ho transparênsia
nebeé aas (relatóriu trimestral, anuál, livru orsamentu, EITI) asegura
akuntabilidade entidade relavantes sira no asegura povu nia konfiansa ba
jestaun FP. Ho enkuadramentu FP nian, ita hotu bele hatene osan hirak maka
tama, osan hirak maka investe, investe iha nebeé no osan hirak maka transfere
ba orsamentu estadu. Ho exsepsaun ba kustus jestaun FP, Lei la fo dalan atu
halo tranferênsia husi FP sein aprovasaun husi PN iha debate orsamental nebeé
povu tomak bele akompaña. Nuneé ho FP ema (grupu) ida la bele halo mal-jestaun(dezvia)
osan públiku ba nia (grupu) interese hanesan akontese iha nasaun sira seluk.
TL hetan ninia independénsia iha tempu ida oportunu. Ita
iha oportunidade osan mean hodi aprende husi esperiensia nasaun seluk. Ita
banati tuir esperiensia sira nebeé diak, hakribi no hasés-an husi sira nebeé
aat. Esperiensia husi nasaun barak nebeé riku rekursus naturais hatudu katak
rikusoin hirak neé la lori bensaun (blessing), maibe lori deit maka malisaun
(curse) ba sira. Nasaun hirak neé hasoru konflitu (funu), povu barak moris
kiak, korupsaun, rejime ditadura, governasaun sabraut, servisu públiku inefikás
no inefisiente no sst. Esperiensia aat hirak neé toó halo eis ministru petróleu
Venezuela nian, Sr Juan Pablo Perez Alfonso, hateten oil is
devil’s excrement (petróleo diabu nia teé).
Maibe esperiensia diak husi nasaun seluk hatudu katak
sira bele no konsege hasés-an husi malisaun rekursu. Aprende husi nasaun hirak
neé, liu-liu nasaun Noruega, TL
estabelese FP, hanesan dalan ida, maibe laos dalan úniku, atu bele hasés-an
husi malisaun rekursu. Malisaun rekursu akontese wainhira rikusoin rekursus
naturais hamosu konflitu (funu), instabilidade makroekonómika no kualidade
despezas públikas nebeé ladiak. Ho nuneé nasaun sira riku rekursus naturais
(i.e Nigeria no Guinea Equitorial) ninia dezenvolvimentu ekonómiku no kondisaun
moris aat tebes, kompara ho nasaun sira seluk nebeé laiha rekursus naturais
(i.e Corea do Sul, Singapura no Taiwan). Estabelesimentu FP la signifika TL
livre ona husi malisaun rekursu. FP parte ida deit husi mekanizmus no polítikas
sira seluk nebeé Estadu adopta no implementa atu tulun TL la bele monu ba
maliasaun rekursu.
FP hamenus vulnerabilidade ba risku volatilidade presu (produsaun) no
asegura estabilidade orsamentu estadu. Nasaun barak nebeé riku rekursus naturais, bainhira sira
hetan osan (reseitas) husi esplorasaun rekursus naturais, sira gasta kedan osan hirak neé. Sira
transfere osan (reseitas) hirak neé direitamente ba orsamentu estadu. Konsekuentemente,
sira vulnerável liu ba risku volatilidade presu (produsaun) (commodity price
(production) volatility). Iha tempu diak, folin (produsaun) minarai sae, governu
nia despezas mos sae no hakbiit governu hodi implementa programas barak. Maibe
iha tempu aat, folin (produsaun) minarai tun, governu nia despezas mos tun, no obriga
governu hodi la implementa nia programas balun. Iha tempu aat hanesan neé, governu
barak maka prefere liu deve hodi sustenta nia programas (orsamentu) duke koa
sira nia programas (orsamentu).
Ho FP ita bele hamenus risku volatilidade presu
(produsaun) no asegura estabilidade orsamentu estadu nian husi tinan ba tinan. Orsamentu
estadu la depende ba folin (produsaun) rekursus naturais. Iha TL, osan minarai
(reseitas petrolíferas) tama direitamente ba konta FP. Hafoin kada tinan Estadu
foti osan husi FP ba orsamentu estadu bazeia ba rendimentu sustentavel
estimativa (RSE). RSE neé montante ida nebeé ita fiar sei asegura
sustentabilidade FP ba tempu naruk. Montante ida neé estavel husi tinan ba
tinan no la hetan impaktu makás husi mudansa (fluktuasaun) folin (produsaun)
minarai. Sé iha impaktu makás ruma (folin no produsaun mina tun makás), governu
bele transfere liu RSE atu nuneé governu bele kontinua implementa nia programas
(prioridades) sira. Pelo contratrio,
wainhira folin (produsaun) minarai sae,osan (reseitas) nebeé resin (surplus)
bele paupa (rai) iha FP. Iha kontektu neé, FP dezenpeña nia funsaun hanesan Fundu
Estabelizasaun (stabilization fund).
Fenómena seluk husi malisaun rekursu maka Dutch Disease (DD). Ba nasaun sira nebeé
iha nia osan (moeda) rasik, DD akontese wainhira aumentu iha reseitas husi
rekursus naturais haforsa valor osan (moeda) nasaun refere ka nasaun refere nia
osan (moeda) apresia kompara ho osan (moeda) nasaun sira seluk. Ho valor osan
(moeda) sae (apresiasaun moeda), halo nasaun refere nia esportasaun sai karun
no importasaun sai baratu.
Reseitas petrolíferas la hanesan ho reseitas naun-petrolíferas
sira seluk. Wainhira reseitas naun-petrolíferas (i.e reseitas doméstikas)
aumenta, sei fo impaktu ba redusaun konsumu iha seitor privadu. Ho selu taxa,
seitor privadu sei iha osan uitoan hodi konsumu. Nuneé demanda ba beins no
servisus mos tun (menus). Maibe aumentu iha reseitas petrolíferas, nebeé
transfere direitamente ba orsamentu estadu no ekonomia rai-laran, sei aumenta
tan demanda (aleim-de demanda seitor
privadu), nebeé ikus mai halo inflasaun sae aas.
Ho apresisaun moeda no inflasaun hakfraku kompetitivade
seitores naun-petrolíferus. Nuneé produtus sira nebeé ita bele fan (esporta)
sei la kompetitivu ho produtus importadus husi nasaun seluk. Ikus mai, nasaun
refere ninia esportasaun menus no ninia ekonomia depende makás ba seitór
petrolíferas no importasaun. Ekonomia TL ki’ik, tan neé nia kapasidade hodi
absorve hotu osan petrolíferas limitadu teb-tebes. Liu husi FP maka governu
transfere osan ba orsamentu estadu (tuir RSE) sukat tuir kapasidade ekzekusaun
mas liu-liu kapasidade absorve ekonomia rai-laran. Ho nuneé FP ajuda limita risku Dutch Disease.
FP
asegura despezas públikas nebeé diak. Nasaun riku rekursus naturais barak maka gasta osan ba projeitus sira
(white elephant projects) nebeé la fo returnu no benefisiu ba povu. FP hanesan dalan ida atu
tulun Estadu atu asegura kualidade despezas públikas diak. Liu husi debate
orsamental, PN, hanesan reprezentante povu, maka hatene liu no desidi
prioridades (programas) Estadu nian nebeé maka serví interese nasional (povu
nia diak). Nuneé PN bele kansela (koa) tiha programas sira nebeé la fo benefísiu
ba povu nia moris diak. Enkuadramentu RSE mos obriga Estadu atu disiplina iha
ninia polítika fiskal no fo atensaun no prioridades ba buat nebeé importante
(priority of priorities). Maibe ikus mai despezas públikas ida diak depende
fali ba vontade polítika (political will) Estadu nian rasik.
FP desenpeña papél ida importante tebes iha ita nia moris
loron-loron. Objetivu estabelese FP maka 1º asegura
rikusoin naturais fo benefisiu ba ema hotu, 2º ajuda TL hasés-an
husi malisaun rekursu, 3º hamenus riksu volatilidade presu (produsaun), 4º limita risku
Dutch Disease, 5º hamenus risku mal-jestaun, no 6º asegura
despezas públikas nebeé diak.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.